OpenMind0236

Opvoeden is ook zorgen voor jezelf

Dit artikel is geschreven in het kader van de week van de opvoeding met als thema ‘opvoeden is samen lachen, huilen, praten, eten …’.

Ik wil deze week afsluiten met de boodschap dat opvoeden evenzeer betekent dat je als ouder goed zorgt voor jezelf.

 

Opvoeden vraagt tijd. Veel tijd. En energie. In het opvoeden is het essentieel dat je telkens weer de verbinding opzoekt met jouw kind. Om in contact te kunnen staan met jouw kind en zijn werkelijke noden. Teneinde daar voeling mee te krijgen, helpt het om samen tijd door te brengen. Niet af en toe eens. Wel dagelijks. Dat hoeven geen uren zijn. Wel dagelijkse kleine momenten dat jullie met elkaar in contact gaan. Want wanneer je geen tijd en energie steekt in jouw kinderen, dan missen zij betrokkenheid en verbondenheid. Het maakt hen opstandig, verdrietig, eenzaam, onzeker.

 

Tijd nemen voor jouw kind is dus essentieel. Maar tegelijk is het niet de bedoeling dat je als ouder jezelf voor de kinderen gaat wegcijferen. Integendeel. De realiteit is dat je maar voor jouw kinderen kan beschikbaar zijn wanneer je ook voor jezelf zorgt. Goed opvoeden vraagt dus evenzeer dat je de nodige tijd voor jezelf neemt. Je hoeft je daar niet eens schuldig over te voelen. Je kan het zien als gezond egoïsme. Jezelf op de eerste plaats zetten zodat je er kan zijn voor je kind. Als jij zorgt voor je eigen geluk, dan komt dat jouw kind ten goede. Want gelukkige ouders maken gelukkige kinderen (en niet omgekeerd).

 

Voor jezelf zorgen, hoe doe je dat?

Ik geef alvast enkele tips.

 

1. Voldoende slaap

Voldoende slapen houdt de vermoeidheid weg. Wie vermoeid loopt, kan minder verdragen. Is meer prikkelbaar, ook tegenover de kinderen. Voldoende slaap zorgt er bovendien voor dat je minder vlug ziek zal worden. Het heeft dus een positieve invloed op je gezondheid. En onrechtstreeks ook op de opvoeding. Want voor een uitgeruste en gezonde ouder is het gemakkelijker om beschikbaar te zijn dan voor een vermoeide of zieke ouder.

 

2. Gezond eten

Gezonde voeding en een gezond eetpatroon is zorgen voor jezelf. Je bent energieker en voelt je beter in je vel. En het is goed voor jouw gezondheid.

 

3. Ontspannen

Op tijd stress en spanningen loslaten, is de boodschap. Want een ontspannen ouder is aangenamer dan een gestreste ouder. De manier waarop je ontspant, is voor iedereen anders. In de natuur zijn, bewegen, sporten, lezen, naar muziek luisteren, een bad nemen, koken, een massage, mediteren … Vul zelf maar in wat voor jou voedend is.

 

4. Batterijen opladen

Je batterijen opladen door dingen te doen die je leuk vindt. Nieuwe energie opdoen. Zodat je er als ouder weer kan staan.

 

5. Je grenzen bewaken

Systematisch over je eigen grenzen gaan, wreekt zich. De burn-outs swingen de pan uit. Voeling hebben met jouw grenzen én je grenzen durven aangeven, is zorgen voor jezelf. Durven neen zeggen. Ook tegenover jouw kinderen. Je hoeft jezelf niet in onmogelijke bochten te wringen om iets voor jouw kind gedaan te krijgen. En prioriteiten stellen. Je kan nu eenmaal niet alles willen. Wanneer jij je grenzen bewaakt, dan zal je niet uitgeput geraken en heb je meer energie over om in je kind en zijn opvoeding te steken.

 

6. Behoeften invullen

Voor jezelf zorgen is ook je bewust zijn van je eigen noden en er voor zorgen dat ze ingevuld geraken. Oningevulde behoeften zorgen voor frustraties en humeurigheid. Je reageert je af, ongewild ook op jouw kind. Wanneer je zelf instaat voor jouw behoeften, hoeft jouw kind je behoeften niet in te vullen. En je voelt je blijer wat automatisch een positief effect op je kind heeft.

 

7. Talenten ontplooien

Wat wil ik? Wat doe ik graag? Waar word ik blij van? Waar ligt mijn passie? Waar liggen mijn talenten? Waar droom ik van? Wat heb ik al altijd willen doen? Allemaal vragen die er toe doen. Actie ondernemen en jezelf ontplooien in wat bij jou past in plaats van in wat van jou wordt verwacht, doet je in je kracht staan. Je zelfvertrouwen groeit. Je voelt je veel beter in je vel. En dat geluk straal je sowieso af op jouw kind. Je bent positiever in de omgang want je voelt je goed.

 

8. Je niet verliezen in heel hard jouw best doen

Wanneer je te hard jouw best doet, dan zet je jezelf enorm onder druk. Bovendien kruip je op die manier in jouw hoofd waardoor je uit contact gaat met jezelf én met jouw kind. Gewoon jezelf zijn zonder hard je best te doen, is goed genoeg.

 

9. Lat niet te hoog leggen

Perfect willen zijn vraagt heel veel energie. Wanneer je jezelf kan toelaten om fouten te maken, dan kan je meer ontspannen. En ook je kind kan dan leren dat fouten maken oké is. Minder presteren en meer genieten.

 

10. Tijd maken voor vrienden en hobby’s

 

Hoe zorg jij voor jezelf? Laat het gerust weten in een reactie hieronder.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *